بایگانی ماهیانه: می 2013

دوست داشتن بي هيچ اميدي

يك اگر با ريموند بلور موافق باشيم كه خلقِ زوجِ رومانتيك وظيفه‌ي ايدئولوژيك اصلي هاليوود است، درخشش ابدی یک ذهنِ پاک را، در نگاه اول، مي‌توان نمونه‌اي تقريبا كليشه‌اي از سينماي هاليوود دانست: زن و مرد با هم آشنا مي‌شوند، زن و … ادامه‌ی خواندن

ارسال شده در از فیلم‌ها | 3 پاسخ

Adelma

فكر كردم:«در زندگي زماني فرا مي‌رسد كه بين آدم‌هايي كه شناخته‌اي، شمار مردگان بيش از زندگان است و ذهن از پذيرفتن قيافه‌ها و حالت هاي نو در چهره‌ها سرباز مي‌زند و بر تمام چهره‌هاي جديدي كه اتفاقا مي‌بيند، همان خطوط … ادامه‌ی خواندن

ارسال شده در شهرهای نامریی, کالوینو | پاسخ دهید:

ونيز

پس از غروب آفتاب،‌ ماركوپولو ما حصل ماموريت‌هايش را بر مهتابي‌هاي كاخ شاهي در مقابل سلطان به نمايش مي‌گذاشت. معمولا خان بزرگ شب‌هاي خود را با مزه‌مزه‌ كردن اين روايت‌ها با چشمان نيم‌بسته به پايان مي‌برد و اولين خميازه‌اش، براي … ادامه‌ی خواندن

ارسال شده در شهرهای نامریی, کالوینو | پاسخ دهید:

برگ‌های پنهان

اگرچه اين منطقي است كه سامورايي بايد دغدغه‌ي راه و روش سامورايي را داشته باشد، به نظر مي‌رسد همه‌ي ما در اين مورد بي‌مبالات هستيم. در نتيجه، اگر كسي باشد كه بپرسد،”معناي حقيقي راه و روش سامورايي چيست؟” كسي كه … ادامه‌ی خواندن

ارسال شده در ترجمه‌ها | پاسخ دهید:

جامعه‌شناسي تجدد

از ديدگاه اغلبِ صاحب‌نظران، مفهوم تجدد به تجربه‌اي تاريخي و يا دوراني از تاريخ اشاره‌ دارد كه يكسره از گذشته گسسته و معطوف به آينده‌اي پيش‌بيني‌ناپذير است. در اين دوران با ظهور عقلِ سوژه محورِ خودسامان و خودبنياد، سوژه‌آگاهي و … ادامه‌ی خواندن

ارسال شده در عمومي, فلسفه سياسي | پاسخ دهید:

Anna Karenina

هر نامه‌ي عاشقانه يا دوستانه‌اي در ذاتِ خود دست كم اندكي از احساسات‌گرايي و به اصطلاح سانتيمانتاليسم را حمل مي‌كند. شايد چون نامه در ذات خود حاصل دوري است؛ حاصل فقدان و فاصله. نغمه ثميني، نامه‌هاي پراكنده به/از آنا كارنيا، … ادامه‌ی خواندن

ارسال شده در عمومي | پاسخ دهید:

Django Unchained

جانگوي زنجير گسسته فيلمي ناراحت است. ناراحت به اين معنا كه تو را تكان مي‌دهد و نمي‌گذارد سرت را در لاك خودت فرو كني و پنج دقيقه براي خودت باشي. صحنه‌هاي خشونت‌بار را، بار مسئوليتي كه بر دوش داري را … ادامه‌ی خواندن

ارسال شده در از فیلم‌ها | پاسخ دهید: